onsdag 26. oktober 2011

De gylne 10 minutter

Tidligere har jeg tenkt at 10 minutter er lite verdt. 10 minutter er nesten bare i veien, ingenting kan utrettes. Annet enn en tur på badet for å sjekke håret eller sjekke facebook. 
Nå tenker jeg annerledes. Hvorfor?


Det var i 2009, tror det var desember. Obama fikk fredsprisen, og hele Norge så ut til å glede seg med skjelvende ben. Han skulle innta Oslo! Obama hadde et stramt program, det var helt klart noen detaljorienterte i kulissene som var flinke til å utnytte hvert minutt. Det var 5 minutter til å samtale med den ene, det var 5 minutter til den andre, og hele 10 minutter ble satt av til Norges statsminister. De 10 minuttene ble det referert til i reprise etter reprise. Og det var mye de hadde fått snakket om, alt fra utsikten fra regjeringskvartalet til verdenspolitiske spørsmål. 


Siden den gang har jeg tenkt at 10 minutter er ikke så verst. Det er mye som kan sies og utrettes. Grunnen til at det ikke fungerer like effektivt for meg med 10 minutters møter, handler blant annet om planlegging og vektlegging av hva møtet kan bli. Dersom man visste at møtet var 10 minutter, at vi kunne utrette mye sammen, og respekten for hver møtedeltager var som vi fikk skjevende ben. Da ville kaffen vært kokt på forhånd og agendaen være spisset. Det er noe å lære fra dette, da det ikke er helt sjelden at et møte kan dra ut i flere timer og effektiviteten ikke akkrurat står til beste karakter. 


I 10 minutter kan man også rekke å høre tre av yndlingssangene sine, man kan lage seg en god kopp kaffe samtidig og man kan tøye de stive skuldrene. 


Det blir neppe 10 minutter med Obama for de fleste av oss, og visstnok strever Stoltenberg også litt med invitasjonene dit, når han ikke har millioner å dele ut ;-) ! 
Ønsker deg gode neste 10 minutter denne onsdagskvelden!

4 kommentarer:

  1. Du har et veldig godt poeng, Kristina! Skal prøve å huske det neste gang jeg har dårlig tid.Fryktelig uttrykk forresten, "dårlig tid"? Høres ikke noe hyggelig ut. Prøver å tenke som min nevø Teo: vi har ikke dårlig tid, vi har liten tid. (Og da bør man jo få maks ut av den tiden man har. Noe som jo var ditt poeng i denne teksten:)

    Liker bloggen din, og det er tydelig at du har mye på hjertet. Og det er det aller beste utgangspunktet man kan ha!

    Takk for oppfordringen til ti gode minutter,jeg tror jeg skal bruke dem til å høre på et par favorittsanger, faktisk!

    SvarSlett
  2. Enig med Teo der! De små er ofte ganske så kloke når det kommer til dette med å sette pris på de små ting i hverdagen. Løvbladet på bakken kan ikke overses, regnet må smakes på og ja... minuttene brukes, om det er få eller mange.

    Takk igjen for inspirasjonen fra deg! Jeg liker dette her :)

    Og igjen, bra du får deg noen fine minutter!

    SvarSlett
  3. Du skaper viktige ti-minutter for oss som leser ordene dine. Skriv videre:)

    SvarSlett
  4. Takk for det! Jeg tar oppfordringen : )

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.