mandag 30. januar 2012

Prinsesser

Kjønnsrolleforskningen i det norske universitetsmiljøet var blant dem som fikk seg et realt populistisk mageplask da Harald Eia lagde sin hjernevask-serie på tv for et par år siden. 


Det er mye som tyder på at forskjellene mellom kjønnene i interesser i livet - er større enn hva den enkelte kultur kan forklare. Journalist Kathrine Aspaas skrev en artikkel i Aftenposten forrige uke om å heie frem den nye rosa legoen. Fordi den er stilig, fordi det er lov, og ja- hun sier at det rett og slett er modent å tåle å stå for at jenter liker jenteting, at Kitty-legoen med parasoll og blomsterbed fenger litt mer enn de røde og grønne gamle. 


Jeg tenker videre at det kjønnsnøytrale kan ha vært så politisk korrekt som bare det, og kanskje viktig nok, men at det får være nok forsiktighet omkring de myke feminine verdiene. Det må være lov å være jente vel, og like rosa lego, uten at vi som foreldre skal bli redde for hva det skal bli av dem.. De tenker fortsatt like fine tanker, det er fordommene våre som får frem bekymringsrynken.. Som om man blir klokere eller mindre bortskjemt eller mindre påvirket av å gå i brune klær og leke med grønne leker? 
Så jeg liker Aspaas mening her, som i så mye av det hun skriver.


Hun skal bli prinsesse
Men det er klart at det smerter litt, bare litt, at min 5 år gamle datter høyt og klart besvarer spørsmålet fra sin kloke onkel. Joda, svarer hun tydelig, hun har tenkt på fremtiden sin. Først skal hun gå på skole og deretter skal hun bli prinsesse. Og hvordan? Joda det har hun også tenkt gjennom gitt. Hun skal møte en prins som hun må få forelsket i seg ved å smile og blunke med øynene, og han skal gjøre henne lykkelig. Hvordan bli lykkelig? Joda, like enkelt! Ved å gifte seg. Også gleder jammen den lille knøtten seg til å bli mamma. Og hun vil ha masse roser i hagen, for hun elsker roser, sier hun. Også kommer hun på at hun har tenkt på å bli dyrlege, men selvom jeg forsterker den tanken- som den første jeg faktisk kan smile litt stolt over, så hopper hun fort tilbake til det viktige i fremtidsplanene, det å være prinsesse på slottet i Norge.


Hvor hun har det fra, det er nok ikke gener og det er nok ikke det nære miljøet her hjemme, da jeg ikke har monarker hengende i mine rammer. 


Ikke skuffe henne- bli venn med H.K.H Mette Marit
Siden jeg kan være redd for realismens harde kår i møte med de store drømmer, er jo en mulighet å hjelpe henne til ikke å bli skuffet. Det er faktisk mulig å kapre en prins i Norge. Jeg kan jo begynne den desperate jakten? Forsøke å bli venn med H.K.H Mette Marit, for deretter å smigre min datter inn deres hus. Inn til familien-uten-etternavn. Deretter ta trikset om å miste en liten sko her og der i huset, for at Sverre Magnus skal gå på jakt? 

Jeg har faktisk allerede startet dette vennskapet med Mette Marit på Twitter... Eller vennskap og vennskap.. Jeg synes at det skotter litt på gjensidigheten i relasjonen ennå... Jeg følger henne.. Det er vel hakket mer korrekt.


Det kommer vel en annen tid..
Men jeg tror ikke dette blir kursen for datteren min i mange år videre. Kathrine Aspaas skriver nettopp om det, at det er ikke noe å være redd for at de liker rosa og kler seg ut som prinsesser i ny og ne. 


..og før jeg har tatt et pust til eller to - så står vel tenåringsdatteren min foran meg med hengslete ben, i sort outfit, masse sminke og med svart hår? Hvem vet? Og sammen henne står daten, som er lenger unna å være en prins enn Frederic Hauge er å være sossete.


Vel, så jeg får tåle litt prinsessesnakk mens jeg venter på fortsettelsen. 



3 kommentarer:

  1. Veldig Bra. Jeg har mye respekt mot kvinner. Jenter / Kvinner kan kle på seg som de vil. Rosa / Rødt det spiller ingen rolle. Realismen er den verste. Vi blir født naken og skal dø naken eller dør naken. Vi eier ikke noe alt vi bruker er lei. Vi mennesker har et grunn og det skal du finne ut Kristina :). Hvorfor mennesker ble skapt ?

    SvarSlett
  2. Min niese var stor fan av jentelegoen hun fikk av meg for noen år siden, men det var kanskje fordi broren hennes ville ha sin lego for seg selv.

    Ellers synes jeg jo ikke det er det minste rart at sommerfuglen din på bildet har lyst til å bli prinsesse. Hun vil nå maktens tinder og leve i sus og dus uten å jobbe det spor for det. Grenseløs ambisjon og forventning om det gode liv kommer naturlig. Så vil hun vel etter hvert pådyttes sin mors normer gjennom sosialiseringsprosessen... ;-)

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarene. Det er noe magisk i barnas håp, forventninger og drømmer. Håper jo at det varer ved, og hvem vet- drømmer kan jo bli virkelighet! Jeg har lest et sted at det er i en depresjon at man faktisk bedømmer risiko og situasjoner mer realistisk- men hvem vil det? Da er man jo også nedstemt og drømmer er blitt lagt på hylla... Sommerfuglen skal få fly hun :-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.