torsdag 3. november 2011

Alt var bedre før, del 1


Nabokjerringa 

Gro Harlem Brundtland etterlyste for en tid tilbake nabokjerringa - hun som fulgte med, hadde tid og brydde seg. Hun ønsket å få frem et budskap om medmenneskelighet. 


Flere eldre sier at det var mer oversikt og mer omsorg før, da de var barn. Folk kjente hverandre i et nabolag. De hadde ikke tidsklemme da. Det var ikke barnehage, og barna lekte sammen utenfor husene, i skogene og i bakke hei og li. De stakk innom gamle fru Iversen for å si hei, de kom med nybakte boller til svangerskapskvinnen, de ringte støtt og stadig for en prat.



Sprekk i idyllen

"Kjøkkengardinet trekkes litt til siden, for så å raskt gjenvinne sin form. Nabogutten står der ute, rar og stiv- igjen. Nei, og nei sier fru Andersen, det er noe rart med den gutten. 
Han går ikke på noen skole, har ikke evnene til det. Det er nok noe i det hjemmet... Kan det være de slår ham? Drikker faren? De kommer hvertfall ikke til kirken på søndagsgudstjenesene. Er det Guds straff mon tro? Nei, den gutten. Det er noe rart med ham. Og  hele familien. Det vet alle!"


Jeg tror på at mer ble observert, av naboer. Det jeg ikke tror på, er at kunnskapen til nabokjerringa betydde økt omsorg for de som strevde. Hva gjorde de med bygdas fyllik?, kona til den utro mannen?, barnet med autisme- "raringen"?, ungdommen med psykoseutvikling?, hun med pilleproblemet? Den homofile?


Er det sikkert at hun ikke tisket og visket til den andre nabokjerringa? Er det sikkert at hun brukte den nye kunnskapen sin til å brette opp ermene og ta hånd om "raringen", og sørget for at han fikk tilrettelagt undervisning i skolen. 
Kall meg kanskje mistroisk, men jeg ser over til land som en kan si har kommet noe kortere i sin likestilling og utvikling. Der hvor det er en skam å stikke seg ut. Det at alle vet alt om alle kan gjøre vondt. 


Økt kunnskap betyr økt omsorg
Siden 50-tallet har kunnskapen om psykisk helse økt; både om normalpsykologi og psykiske lidelser. 


Barn kommer tidlig inn i barnehage, andre utenfor nabolaget blir kjent med familien og er ofte bedre rustet til å oppdage der hvor det trengs tiltak. Skolen plikter å legge tilrette for alle. Det er fokus på anti-mobbing, på respekt for annerledeshet. Det er fagfolk som lærer bort og gir en mening til det uforstålige. Skammen er ikke borte, men fokuset og kunnskapen i samfunnet om betydningen av et inkluderende og raust samfunn, om at annerledeshet kan forklares ut av en psykisk lidelse, og at det er pasientrettigheter også for psykiske vansker, det gjør opp for både en og to nabokjerringer. 


Hektisk og omsorgsfullt- på en gang
Vår generasjon er mer likestilt enn den foregående. De fleste kvinner går på arbeid hver dag, kall dem gjerne karrierekvinner. Det er rimelig å anta at de eldre har rett; vi får ikke med oss like mye av hva naboen foretar seg. Og kanskje var det mer tid til å stikke innom hverandre, mer tid til en kaffe og et hei, for de voksne seg i mellom og de eldre. Vi haster kanskje inn døren etter jobb, og kikker ikke ut gjennom persiennen når naboen står utenfor, eller lytter ikke like mye når kranglingen foregår i nabohuset. 


Vis medmenneskelighet! For all del, hvem kan argumentere mot det? Jeg velger imidlertid å tro at det er vel så mye omsorg idag, selv om det kalles en hektisk tid! Kunnskapsvekst siste 10 år på forekomst og effekt av mobbing, hva rusmisbruk gjør med en familie, hva pedagogiske vansker er, betydning av god tidlig tilknytning; det har gjort folk sterkere til å gripe inn der det skjer urett. Jeg tror at kunnskapsveksten om hva som fremmer god psykisk helse og hva som bryter den ned, har gjort oss til bedre medmennesker. 


Kveldens filmtips: Hvis du ikke har sett "Kongens tale", værsågod. Det handler om den britiske tronarvingen. Det handler også om en gutt som ikke fikk hjelp som liten, det handler om en families skam over annerledeshet, og det handler om en fagpersons uvurderlige innsats. Selv om den er britisk, og skildrer "gamle dager", og tempoet i starten er litt deretter ;-), så er den nydelig! Snurr film! 

















5 kommentarer:

  1. Ja, den sosiale kontrollen i det smålige nabokjerring-samfunnet er nok ikke noe vi vil tilbake til.

    Men ikke helt overbevist om at barnehage eller skole har overtatt omsorgsoppgavene i vår tid. Kanskje tvert om. Nå er det jo så mange voksne som skal være involvert i barns liv, og da tilbringer kanskje ikke hver voksen nok tid med barnet til at barnet blir sett. Ingen enkeltperson får ansvaret. Aner foreldre egentlig hva som skjer med barna på skolen i dag? Hvis barn blir mobbet, legger de vel gjerne skylden på seg selv og sier ikke i fra. Og så er det jo det om folk blir annerledes på grunn av vonde opplevelser i barndommen, eller om det var annerledesheten fra starten av som førte til eksempelvis mobbing. Jeg har ikke barn, så vet ikke helt om det har vært så store forandringer i det siste.

    Så henviser du til det romantiske femtitallet, hvor jeg tenker at det var hjemmeværende husmødre, alltid rent i huset og tid til den kaffekoppen du nevnte. Jeg lurer nesten på om femtitallet er enestående i verdenshistorien? Hvis det virkelig var sånn altså. Jeg vet at det ikke var sånn i mine foreldres familier, hvor både mann og kone jobbet på gården til langt på kveld. På tredvetallet har jeg hørt at fabrikkarbeiderne hadde 12-timers arbeidsdager. Det var nok ikke så lett før heller.

    SvarSlett
  2. Jeg la inn et innlegg her, hvor jeg utdyper meningene mine i mer detaljer: http://dinpsykologonline.wordpress.com/2011/10/26/ungdom_og_trygd/

    Du har satt fokus på det positive, mens temaet på den andre siden dreier seg mer om det negative.

    Håper du er bedre av forkjølelsen snart!

    SvarSlett
  3. Hei !! Takk for linken til psykologbloggen og leste innlegget ditt der.

    Brundtlands poeng var vel at vi må huske å bry oss. At noe kan ha gått tapt i at kvinner og menn er i arbeid- og vi må stoppe opp og se hverandre mer. Det er et viktig poeng!!

    Det jeg her ønsker å ta knekken på er nærmest den automatiske holdningen genereasjoner over de for tiden "unge voksne", og kanskje oss selv og, har til å poengtere at "nei, alt var bedre før". Jeg får fnatt av den setningen ;-) "alt var bedre før!", da må det spesifiseres! slik du gjør.

    Det irriterer meg fordi at jeg føler at det ikke er å favne om nåtiden med mål om å gjøre det bedre, men mer en klaging over status quo.

    Mange av oss yrkesaktive småbarnsmødre har for eksempel blitt møtt holdninger hos kvinner generasjonen over, med sukk over at vi jobber sånn- og samtidig har barn.
    Jeg blir sint over det, faktisk, da jeg ønsker å gi oss - både kvinner og menn med småbarn- et godt klapp på skulderen over alt vi får til. Vi viser barna våre nødvendigheten av å tjene til livets opphold, for å få mat på bordet, bidra og oppnå økonomisk selvstendighet når det sårt trengs etter samlivsbrudd eller dødsfall. Mang en kvinne har stådd uten mye eget igjen, etter at barna er flyttet fra og inntekten er 0. Heldigvis er det nå blitt endringer slik at tid hjemme med barn gir pensjonspoeng! Kontantstøtten skal jo være et bidrag for at familier skal kunne vente med barnehagestart, men beløpet er nok for lite til at det strekker til. Hvertfall for de fleste av oss.
    I dag jobber jo mødre mer enn før, mens norske menn jobber gjennomsnittlig mindre enn før. Fedre er langt mer delaktige i småbarnas liv; alt fra bleieskift, babysang til barnehagemøter.
    I Norge jobber vi dessuten kortere dager enn de fleste andre land.

    Og så det er sagt; jeg mener ikke at alt er bra i dag!
    Det ser jeg daglig gjennom jobben min, at mennesker i Norge strever som bare det. Det er ikke barnehage-generasjonen riktignok, for de kommer først virkelig inn i ungdomstiden om fem-ti års tid, men mange unge voksne idag strever- og det er bekymringsfullt. Og vi prøver å hjelpe, hjelpe foreldre å se dem, samarbeide med skole, med leger; om betydningen av å komme tidlig inn, samarbeide og forhindre uteblivelse fra skole og arbeid.

    Men det var kanskje bedre for 6 mnd siden der i mot? Da var det ikke så kaldt, og jeg var ikke forkjøla. Dit vil jeg tilbake til! ;-) Nei, fra spøk til alvor; takk for kommentaren din, og siste ord er sikkert ikke sagt..

    SvarSlett
  4. Jeg er helt enig med deg.

    Vi i vår generasjon, har jo et veldig forkjært utgangspunkt, fordi hvis man har foreldre eller besteforeldre fra bystrøk så har kanskje kvinnene vært hjemmeværende. Og da påfører de fulltidsarbeidende kvinner i dag dårlig samvittighet for at de ikke kan gjøre det de gjorde, ved siden av full jobb. Og så var kanskje ikke alt de gjorde oppdragelsesmessig så veldig bra heller.

    Jeg ser jo at ut fra hva jeg skrev, så kunne det nesten se ut som det var et Krf innlegg, men det er veldig langt fra mitt politiske ståsted. Jeg er ikke spesielt konservativ, for å si det slik.

    Samfunnet har utviklet seg.

    Jeg tror kanskje det kan gjøres andre grep, mer praktisk, i forhold til ting jeg har tenkt på. At voksenkontakten gjøres mindre oppsplittet. For eksempel i småskolen så har hovedlæreren ansvar for de fleste fagene, men så etter hvert overtar spesiallærererne ansvar for ett og ett fag. Slik splittes kontakten med elevene opp utover dagen. Sånne ting tror jeg det er mulig å få til endringer på for eksempel. Sikre kontinuiteten, overvåke mobbesituasjon i klasserommet ogsåvidere.

    Takk for at du svarte! Jeg skal følge med, fra toppen av bloggen din :-)

    SvarSlett
  5. Bra å høre at du følger med videre : )

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.